بررسی فقهی احکام جزائی ارتداد از دیدگاه امامیه و شافعیه
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده الهیات
- نویسنده بلال طاهری
- استاد راهنما رضا الهامی حسین ایمانی یامچی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
مسأله ارتداد از زمان پیامبراعظم (ص) در تاریخ اسلام بوده است و لیکن مجازات مدون آن پس از پیامبر توسط فقهای عظام با تکیه بر احاد یث ائمه طاهرین تبیین و تنظیم شده است . شاید در گذشته به خاطر شرایط ویژه و اقتضائات خاص جهانی این احکام چندان مورد توجه نبوده و انتقادهایی به آن نمی شده است . ولی در حال حاضر این مسأله از دو منظر مورد توجه و نقد قرار گرفته است : -1 از منظر درون دینی و تعارض ظاهری آن با آیات قرآن که در آنها اصول آزادی عقیده و دین و حق تحقیق و تصمیم به رسمیت شناخته شده است . -2 از منظر برون دینی و تعارض آن با سیرة عقلا و مبانی اعلامیه حقوق بشر . و این پژوهش از منظر درون دینی و با محوریت متد فقهی و بررسی نسبت احکام ارتداد با اصول آزادی عقیده از دیدگاه قرآن و سنت پیامبر به بررسی مسأله پرداخته و پژوهشگر به نتایج ذیل دست یافته است : - 1 مجازات ارتداد در اسلام از باب .« تعزیر » می باشد نه « حد » - 2 موضوع احکام ارتداد ، تغییر دین با انگیزه دشمنی به همراه پیوستن به صف دشمنان اسلام بوده و صرف تغییردین قابل پیگرد نمی باشد. در این پایان نامه طی سه فصل مباحث مفصل ، ضمن تبیین نظر فقهای امامیه و شافعیه دربارة احکام جزایی ارتداد ، در مواردی نیز قول مختار بیان و تقویت شده است
منابع مشابه
باز پژوهش احکام ارتداد از منظر فقه امامیه
شبههافکنی در عرصه عقاید دینی در برخی موارد، باعث ارتداد مسلمانان میشود. ارتداد معانی فراوانی دارد که یکی از معروفترین آنها عبارت است از «رویگردانی از اسلام». طبق حدیث معروف نبوی (من بدل دینه فاقتلوه) بعضی از فقها اینگونه برداشت کردهاند که همه افراد مرتد باید کشته شوند، ولی در این تحقیق اثبات خواهد شد که مرتد دارای انواعی است و کیفر آنها نیز متفاوت است. همچنین به اثبات خواهد رسید که کیفر...
متن کاملباز پژوهش احکام ارتداد از منظر فقه امامیه
شبهه افکنی در عرصه عقاید دینی در برخی موارد، باعث ارتداد مسلمانان می شود. ارتداد معانی فراوانی دارد که یکی از معروف ترین آنها عبارت است از «رویگردانی از اسلام». طبق حدیث معروف نبوی (من بدل دینه فاقتلوه) بعضی از فقها این گونه برداشت کرده اند که همه افراد مرتد باید کشته شوند، ولی در این تحقیق اثبات خواهد شد که مرتد دارای انواعی است و کیفر آنها نیز متفاوت است. هم چنین به اثبات خواهد رسید که کیفر ...
متن کاملارتداد و احکام آن در فقه امامیه
در این پژوهش با بیان ماهیت ارتداداز نظر لغوی و اصطلاحی و کابردهای آن در قرآن و روایات، مفهوم ارتداد از دیدگاه امامیه روشن شده است. در ادامه به بیان جایگاه بحث در تاریخ و پیشینه تاریخی از منظر ادیان الهی و انسانی به راهکارهای مقابله پردخته شده است. بعد در موجبات ارتداد به عوامل اصلی جرم اشاره کرده است. در بحث انواع ارتداد در فقه امامیه رسیدگی کرده است. در ادامه شرایط تحقق ارتداد ، احکام ارتداد، ...
15 صفحه اولبررسی فقهی قرارداد آتی، احکام و آثار آن بر مبنای فقه امامیه
بررسی فقهی مشتقات و بهویژه قرارداد آتی که ماهیت جدیدی داشته و در بازار سرمایه کشورمان عملیاتی شده است، جایگاه بسیار مهمی در بازار مالی اسلامی دارد. در مقاله پیش رو به بررسی فقهی قرارداد آتی، احکام و آثار آن پرداخته شد. نتیجههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد اکثر قراردادهای آتی از مصداقهای تعهد در برابر تعهد برای انجام بیع نقد در آینده است بهطوری که طرفین در زمان حال، تعهد بهانجام بیع نق...
متن کاملپژوهشی فقهی جزائی در تجسّس وتفتیش عقاید
بی شک تجّسس در حالات خصوصی مردم و تفتیش دربارة اسرار نهانی آنها کاری مذموم و ناپسند است. در اسلام نوعی «امنیت» پیش بینی شده که در هیچ قانونی از قوانین دنیا وجود ندارد، و آن امنیت حیثیت و آبروی افراد حتی در محیط افکار دیگران است و بدیهی است سوءظن و تجسّس و تفتیش از عقاید این سرمایه گرانقدر را به خطر میافکند. قانون اساسی در دو اصل 23 و 25 بدین شرح که در اصل 23 مقرر میدارد: «تفتیش عقاید ممنو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده الهیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023